Bohužel nastala nepříjemná situace. Výrobce, který pro nás zajišťoval výrobu plastových záklopek z polykarbonátu, po podání reklamace poslední dodávky nejenže reklamaci neuznal, ale zároveň odmítl i realizovat další zakázky. Ocitli jsme se tak uprostřed sezóny v komplikované pozici, protože právě plastová záklopka je klíčovou součástí klapek, které jsou zase nezbytnou součástí našich čmelínů. Abychom si uchovali dostatek záklopek pro výrobu čmelínů v této sezóně, byli jsme nuceni pozastavit prodej samostatných klapek.
Výrobu záklopek u dodavatele Plexiplast s.r.o. jsme zahájili v roce 2019. Spolupráce sice fungovala, ale zdaleka ne bez potíží. V roce 2021 jsem například obdržel 500 ks silně zdeformovaných dílů, které nešlo použít. Dodavatel tehdy uznal chybu a dodal novou várku, ovšem celá situace nám způsobila nemalé komplikace. Menší zakázky v dalších letech bývaly obvykle v pořádku, přesto se i v nich sem tam objevily teplem deformované kusy (1–3 % celkového množství). Tyto drobné ztráty jsem nikdy nereklamoval, pouze jsem výrobce žádal o pečlivější postup.
Loni jsem se po delší době opět rozhodl pro větší objednávku (1000 ks) ve snaze dosáhnout výhodnější ceny. Na první pohled se zdálo, že s díly není problém, ale během finální montáže (kdy se záklopka doplněné o uhelon a pásky montují na klapky) se ukázalo, že cca 15 % kusů je zdeformovaných natolik, že mezi záklopkou a klapkou vznikala milimetrová a větší mezera. Některé balíky byly naprosto v pořádku, ale u většiny byl poměr deformovaných dílů značný. U některých balíků bylo demotivující sledovat, jak se dokončené klapky hromadí pomaleji, než deformované díly letí do odpadu. Po zpracování asi 700 ks už bylo jasné, že mi do jarní výroby bude chybět nejméně 150 použitelných kusů.
Příklad deformované záklopky:

V návaznosti na tuto zkušenost jsem požádal o reklamaci a zároveň zadal objednávku nových dílů s tím, že vadné kusy se mohou řešit v rámci této výroby. Ještě než stihly vadné záklopky dorazit zpět k posouzení, dorazila mi od výrobce odpověď, že taková deformace je „běžná“ a musím se s ní smířit. Tato odpověď by dávala smysl, kdyby tu nebyla řada předešlých realizací v uplynulých 6 letech a kdyby se při každé realizaci nekomunikovala kvalita. Po dalších urgencích mi pak oznámili, že už pro nás žádnou další zakázku nerealizují.
Vzhledem k tomu, jak důležité jsou tyto díly pro naši výrobu, jsme se rozhodli, že jejich produkci převezmeme sami. Hledání nového dodavatele by totiž zabralo dny až týdny na zkušební výrobky a dalších 2–4 týdny na samotnou produkci. V tomto týdnu nám dorazí potřebné vybavení a jakmile dosáhneme požadované kvality a spolehlivosti, prodej opět obnovíme.